Адреса: 03118, м. Київ, вул. Костанайська, 6

Телефон: +38 (068) 397-95-77

E-mail: au.gro.esicnn%40viyk

Гаряча лінія: 0 800 30 1923

  • icon
  • icon


Київське відділення Національного наукового центру «Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса»

Адреса: 03118, м. Київ, вул. Костанайська, 6

Телефон: +38 (068) 397-95-77

E-mail: au.gro.esicnn%40viyk

Гаряча лінія: 0 800 30 1923

  • icon
  • icon


Київське відділення Національного наукового центру «Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса»

Водно-технічна експертиза

10.24 Дослідження подій на водному транспорті

Експертиза з питань транспортних подій на воді — це спеціалізоване інженерно-технічне дослідження, мета якого полягає у встановленні причин, обставин і відповідальності у випадках аварій, інцидентів або порушень правил судноплавства, пов'язаних із малими або іншими суднами, гідротехнічними спорудами та навігаційними засобами.
Предметом експертизи є фактичні дані (факти, обставини), про технічний стан та характеристики судноплавного засобу, окремих його складових, а також відповідність їх суднової документації, нормативно-правовій базі експлуатації флоту, міжнародних Угод, Конвенцій, Директив, нормативні документи та теоретичні та практичні напрацювання пов’язані з правилами технічної експлуатації суден, правилами плавання, правилами запобігання зіткненню суден, а також з правилами судноводіння та перевезення вантажів та пасажирів. Тобто, предметом даної експертизи є зафіксовані слідами-відображеннями фактичні дані, обставини події, які досліджуються й установлюються на базі методів загальної теорії судової експертизи, спеціальних наукових знань у сфері МТ і ВВТ, прикладних наук з метою виявлення причинних залежностей і зумовлені сукупністю інформації про: діяльність або бездіяльність фізичних осіб, капітана (осіб командного складу, суднової команди тощо) під час керування водним транспортним засобом (організації, виконання робіт); технічний стан суден та інших плавзасобів, вузлів, агрегатів та механізмів, іншого плавучого і берегового обладнання тощо.
Об’єктом досліджень даної експертизи є: 
Сліди-відображення у вигляді матеріальних і матеріалізованих джерел інформації, що містяться в матеріалах кримінальних проваджень, цивільних, господарських або адміністративних справ та інші матеріали, надані на дослідження; судна, понтони, бони, навігаційні знаки, окремі комплектуючі плавзасобів, вузли, агрегати та механізми, інше плавуче і берегове обладнання тощо; нормативні документи та нормативно-правові акти, які регламентують правила технічної експлуатації суден, плавання, попередження зіткнення суден, судноводіння і перевезення вантажів і пасажирів, ведення технологічних процесів, виконання окремих видів робіт. Завданням даної експертизи є дослідження обставин, які призвели до будь-яких небажаних наслідків в процесі експлуатації водного транспорту з метою кваліфікації цих подій, встановлення ролі кожного з учасників подій, аналіз дій екіпажів та посадових осіб, встановлення обставин непереборної сили, а також аналіз і узагальнення інформації та напрацювання відповідних рекомендацій, ідентифікація об’єкта, оцінка морехідних властивостей судна в цілому, визначення джерела походження даного плавзасобу, визначення технічного стану окремих його складових, технічне дослідження пошкоджень, дослідження змісту суднових документів на предмет відповідності їх нормативно-правовим актам, розв’язання питань щодо реконструкції та модернізації як судна в цілому, так і окремих його складових, тощо.
При проведенні експертизи вирішуються такі основні завдання:
● Встановлення причин і обставин та аварій на водному транспорті;● Оцінка правильності виконання екіпажем судноплавного засобу та іншими посадовими особами певних дій, встановлення можливості попередження аварії;● Визначення технічного стану судноплавного засобу;● Визначення технічного стану гідротехнічних споруд, плавучих засобів та їх обладнання, попереджуючих знаків, навігаційних приладів тощо;
Завдання водно – технічної експертизи:
● Дослідження причин та обставин аварій на водному транспорті та наслідків;● Визначення технічного стану гідротехнічних споруд, плавучих засобів та їх обладнання, попереджуючих знаків, встановлення необхідних технічних даних плавучого засобу;● Оцінка виконання екіпажем плавучого засобу та іншими особами певних дій, встановлення можливості попередження аварії;● Ідентифікація об’єкта дослідження, дослідження змісту суднових документів на предмет відповідності їх нормативним документам.
Орієнтовний перелік питань, які можуть бути вирішені експертами атестованими за спеціальністю 10.24 «Дослідження подій на водному транспорті» комплексно з експертами / фахівцями суміжних спеціальностей або одноособово в залежності від обставин події і завдань:
Технічний стан:
● Який технічний стан судноплавного засобу на момент огляду?● Який технічний стан судноплавного засобу на певну минулу дату (з зазначенням дати)?● Який технічний стан гідротехнічних споруд, плавучих засобів та їх обладнання, попереджувальних знаків, навігаційних приладів на момент огляду / на певну минулу дату (з зазначенням дати)?
Дії судноводія та членів команди:
● Які дії вони вчинили до моменту настання події?● Якими повинні бути їх дії згідно з Правилами судноплавства України?● Чи відповідали їх дії вимогам Правил?● Чи мали вони технічну можливість запобігти зіткненню?● Чи правильно діяли члени екіпажу в даній ситуації?● Чи виконали вони всі дії, необхідні для запобігання аварії?
Метеорологічні умови:
● Чи відповідала фактична погода прогнозованій?● Чи правильно було організовано метеорологічне забезпечення умов плавання?
Причини аварії:
● Яка безпосередня причина аварії судна?● Чи є обставина причиною або наслідком аварії?● Які організаційні недоліки могли сприяти аварії?
Судно:
● Якою частиною судна спричинені пошкодження іншого судна?● Чи придатне за своєю конструкцією судно до плавання в умовах?● Чи перебуває судно у технічно справному стані?● Якщо ні, то які його несправності?● Чи мають вони конструктивні недоліки, які могли вплинути на керування ним або його механізмами?● Чи впливає виявлений дефект на керування судном?● Чи відповідає стан технічних засобів судна вимогам безпечного плавання?● Якщо ні, то які є недоліки?● Чи могли певні недоліки спричинити (вплинути) на аварію і за яких обставин?● Яка якість ремонту судна?● Чи було допущено перевантаження судна?● Чи має корпус судна достатній рівень захисту від проникненню води?● Чи можливо проникнення води до корпусу судна та яким шляхом?● Скільки часу необхідно для заповнення судна водою в складених умовах, що відбулись?
Рятувальні та протипожежні засоби:
● Чи достатніми були протипожежні засоби, якими обладнано судно?● Чи достатніми були рятувальні засоби, якими обладнано судно (при аварії з людськими жертвами)?
Навігація:
● Чи правильними були показання магнітного компаса в районі за умови справності компаса?● Чи правильно виконувалась прокладка курсу в період часу?● Чи правильно встановлювалось місцезнаходження судна?
Гідрографія:
● Чи правильною є надана навігаційна карта?● Чи відповідають глибини, вказані на навігаційній карті, реальним глибинам?● Якщо ні, то чи є це причиною аварії?● До якої ділянки плавання відноситься конкретний водний простір?
Перелік питань, які ставлять експерту у випадках аварій, інцидентів:
● В якому технічному стані знаходиться судноплавний засіб (на момент огляду чи на певну минулу дату)?● В якому технічному стані знаходяться гідротехнічні споруди, плавучі засоби та їх обладнання, попереджуючі знаки, навігаційні прилади тощо (на момент огляду чи на певну минулу дату)?● Як діяв судноводій (члени команди) до моменту настання події?● Як повинні діяти судноводій (члени команди) до моменту настання події відповідно до вимог Правил судноплавства України?● Чи спроможні з технічної точки зору покази судноводія та його пасажирів в частині вказаної швидкості руху катеру та його розташування на воді до моменту зіткнення?● Чи мають невідповідності вимогам Правил судноплавства України в діях судноводія, якщо так, то чи знаходяться вони в причинному зв’язку з настанням аварійної пригоди на воді?● Чиї дії знаходяться в причинному зв’язку з настанням аварійної пригоди на воді?● Чи мав судноводій технічну можливість своїми односторонніми діями запобігти зіткненню з іншим судном?● Чи відповідала вимогам Правил судноплавства України та керівництва підготовка екіпажу судноплавного засобу?● Чи правильно діяли в даних обставинах що склалися члени екіпажу?● Чи були виконані екіпажем (або окремим членом екіпажу) усі дії необхідні для запобігання аварії?● Чи відповідала фактична погода прогнозованій?● Чи правильно було організовано метеорологічне забезпечення умов плавання?
Для встановлення причин і обставин та аварій на водному транспорті та оцінки правильності виконання екіпажем судноплавного засобу та іншими посадовими особами певних дій, встановлення можливості попередження аварії необхідно надати документи стосовно події: акти розслідування, протоколи огляду місця події, протоколи огляду плав засобів, документацію на судно, документацію стосовно судноводія (членів екіпажу – команди), показання (пояснення) учасників та свідків події, протоколи слідчих експериментів, відеозаписи події, тощо.Для визначення технічного стану судноплавного засобу, гідротехнічних споруд, плавучих засобів та їх обладнання, попереджуючих знаків, навігаційних приладів тощо необхідний огляд зазначених об’єктів, технічна документація на них, тощо. У випадку проведення досліджень на певну минулу дату необхідні документи щодо фактичного стану цих об’єктів, фотознімки, тощо.